czwartek, 7 kwietnia 2011

Lata 80., czyli "Gry wideo podbijają świat"

Lata 80., tak jak poprzednie, przyniosły wiele ważnych i nowatorskich osiągnięć w dziedzinie gier. Piotr Mańkowski w swojej książce Cyfrowe Marzenia nazwał ten okres „czasem cudów”, a Time” ogłosił w roku 1980, że „Gry wideo podbijają świat”[1]

W roku 1980 powstaje Defender. Grę po raz pierwszy pokazano na targach AMOA (Amusement & Music Operators Association). Tam z jednej strony spotkała się z podziwem i zachwytem, ale z drugiej strony wydawała się zbyt trudna, co miało uniemożliwić grze sukces komercyjny. Defender był jedną z pierwszych gier, w których ruch następował w płaszczyźnie poziomej z płynnym przesuwaniem ekranu. Sama idea gry w dzisiejszych czasach wydaje się bardzo prosta – należało sterować pojazdem, omijać przeszkody i strzelać do obcych, przy okazji mając na uwadze fakt, że gdy kosmita znalazł się w górnej części ekranu, zamieniał się w bardzo groźnego mutanta. Nowatorskie w grze było umieszczenie klawisza detonującego superbombę. Co więcej, Defender to pierwsza gra, w której wydarzenia działy się też poza samym ekranem. Do ciekawostek należy fakt, że twórca gry, Eugene Jarvis, zatytułował grę pomimo tego, że nie wiedział o czym będzie gra.

Źródło: www.allgame.com

W tym samym roku powstaje Silver – przenośna elektroniczna gra zręcznościowa autorstwa Nintendo. Silver to pierwsza gra z serii „Game&Watch”. Gry tego typu osiągnęły wielką popularność na całym świecie. W Europie Wschodniej kopiowała je Elektronika – firma z ZSRR.


W 1980 narodził się Pac-man, który w kolejnym roku osiągnął sukces. Dla Toru Iwatani (pracownika firmy Namco) inspiracją do stworzenia bohatera była pizza z jednym wyciętym kawałkiem. Celem gry było pokierowanie tytułowym Pac-manem tak, aby zjadł 240 kropek rozmieszczonych w labiryncie, przy okazji unikając czterech duszków (w wersji anglojęzycznej zwały się Clyde, Blinky, Inky oraz Pinky). Nowatorskim elementem gry było „pseudo-filmowe” wprowadzenie, które prezentowało duszki. Pac-man jest obecnie uważany za jedną z kultowych gier. Aby uczcić trzydziestą rocznicę wydania Pac-mana, Google zmieniło swoje logo.

Źródło: www.wired.com

Źródło: www.cnet.com

Kolejną ważną grą powstałą w 1980 była Battlezone – pierwsza gra, w której pojawiła się przestrzeń. Gra umożliwiała poruszanie się w jednej płaszczyznie. Battlezone można określić mianem swoistego symulatora czołgu. 


W 1981 Shigeru Miyamoto stworzył grę Donkey Kong. Była to gra zręcznościowa, której celem (najkrócej mówiąc) było  Dla krytyków to pierwsza gra, której tworzenie rozpoczęto nie od programowania, ale od wykreowania bohatera oraz fabuły.[2] W tej grze po raz pierwszy pojawia się hydraulik Mario (wtedy jeszcze nazywał się Jumpman) – obecnie jedna z największych ikon gier.



1982 to rok, w którym wydana została pierwsza gra z perspektywą izometryczną, czyli Zaxxon firmy Sega. Gra była symulatorem samolotu. W odróżnieniu od np. Battlezone, w Zaxxon otoczenie w postaci  m.in. Budynków czy radarów miało wpływ na rozgrywkę.


W 1983 roku powstała gra przygodowa w technice point'n'click, którą była King's Quest autorstwa Roberty i Kena Williamsów. Była to gra przełomowa, ponieważ dzięki niej rozpoczął się wieloletni prymat firmy Sierra Online na rynku przygodówek.

Źródło: scummvm.org

W 1983 powstała też pierwsza gra z grafiką trójwymiarową, czyli I, Robot.


Rok 1983 i kolejny były latami ważnymi dla rozwoju gier sieciowych. Rok 1983 to czas powstania pierwszej gry sieciowej. CompuServe (pierwszy dostawca internetu) zaoferował osobom korzystającym z jego usług grę MegaWars I. W kolejnym roku firma Kesmai (notabene autor MegaWars I) uruchamia pierwszego komercyjnego MUD-a Islands of Kesmai. MUD-y (skrót od multi-user dungeon) to sieciowe gry tekstowe, w których gracze stają się uczestnikami elektronicznie tworzonego środowiska. W tym środowisku użytkownicy mogą wchodzić w interakcje bohaterami kontrolowanymi przez komputer, jak i przez innych użytkowników.[3]

Kolejną ważną grą powstałą w latach 80. jest Tetris z roku 1985. Autorem gry jest radziecki naukowiec Aleksiej Pażytonow.

Tetris (1988, Atari) - źródło: www.arcade-museum.com

W 1985 roku w sprzedaży pojawiła się ośmiobitowa konsola Nintendo Famicon/NES. Jej popularność przyczyniła się do ożywienia branży. Wschodnioeuropejska wersja tej konsoli to Pegasus.

NES (źródło: gizmodo.pl)

Pegasus (źródło: http://pl.wikipedia.org)

1986 rok to ważny rok dla gier sieciowych. To rok pierwszych gier sieciowych z grafiką. Były to: Air Warrior na komputery Apple Macintosh, Commodore Amiga i Atari ST oraz Rabbit Jack's Casino na Commodore 64.

W 1987 roku popularność zyskały bijatyki (np. Double Dragon).


W 1989 – w sprzedaży pojawiają się dwie konsole. Jedna z nich to konsola Segi - Mega Drive/Genesis. Dzięki niej firma staje się liderem rynku gier.
Druga to przenośny Game Boy. Ta konsola stała się najpopularniejszą platformą do gier w historii – ilość sprzedanych egzemplarzy konsoli we wszyskich wersjach i odmianach razem wziętych przekracza 200 milionów.


1 P. Mańkowski, Cyfrowe marzenia: historia gier komputerowych i wideo, Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2010, s. 64.
2 Ibidem, s. 73.
3 M. Filiciak, Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006, s. 19. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz