niedziela, 29 maja 2011

Interactive Fiction

Before the first person shooter there was the second person thinker.
Źródło: http://www.getlamp.com/

W obecnych czasach coraz większego realizmu gier, zapomina się o grach, które "uźywały najpotężniejszego procesora grafiki na świecie: ludzkiego mózgu"[1]. Mowa o gatunku interactive fiction (zwanego w skrócie IF).

All Roads
Źródło: własny screenshot

Za pierwszą grę IF uznaje się pierwszą tekstową grę przygodową Colossal Cave Adventure (znaną też jako Advent, Adventure czy Colossal Adventure). Jeden z jej autorów, Will Crowther, w 1972 roku odwiedził jaskinie w Parku Narodowym Jaskini Mamuciej. Trzy lata później Crowther "odtworzył" jaskinie w świecie wirtualnym, a w 1976 roku Don Woods dodał do gry elementy fantastyczne. Ciekawe są okoliczności powstania Colossal Cave Adventure. Crowther napisał grę po rozwodzie, a gra miała pomóc autorowi utrzymać dobre relacje z córkami. Obojętne jakie były motywy jednego z twórców, Advent stał się hitem.

Colossal Cave Adventure
Źródło:  http://www.inventory.webs.com/

Należy sobie zadać pytanie czym jest IF? Niektórzy nazywają ją czymś pomiędzy grą komputerową a książką.[2]. IF to nie tylko tekstowe gry przygodowe, ale też różnego rodzaju interaktywne historie. Gra "opowiada", co wydarzyło się czy gdzie znajduje się bohater. Gracz steruje bohaterem poprzez wpisywanie komend typu: "go east"/"east"/"e", "examine the door", "open drawer" itp. W tych produkcjach bardzo rzadko pojawiają się elementy graficzne czy dźwiękowe.

Dla osób, które miały styczność tylko z grami graficznymi, pierwsze kroki w grach tekstowych mogą być niezwykle trudne. Przede wszystkim IF wymaga wytężonej pracy mózgu. Trzeba czytać, czytać i czytać. Co więcej,  musi  się wyobrazić sobie sytuację bohatera (np. pomieszczenie, w którym on się znajduje). Dodatkowo należy sporo pamiętać m.in co znajduje się w każdym z pomieszczeń. Z własnego doświadczenia mogę dodać, że przed rozpoczęciem rozgrywki bardzo dobrze jest zaopatrzyć się w kartki papieru i przybory do pisania, bo w wielu produkcjach bardzo łatwo można zgubić się w gąszczu pomieszczeń.

Co należy zrobić, aby zagrać? Należy posiadać tzw. "story file" (plik, w którym zapisana jest cała historia) oraz interpretator (umożliwia grę i interakcje). Dostępne są interpretatory działające na różnych platformach (Windows, Mac OS, Linux i inne). Interpretatory można pobrać np. z http://microheaven.com/IFguide/IFGuide.pl. Z tej samej strony można też pobrać wybrane "story files".

Babel
Źródło: własny screenshot

Dla niektórych IF może być tylko i wyłącznie reliktem przeszłości z czasów, kiedy nie istniała wysoce realistyczna trójwymiarowa grafika oraz wysokiej jakości dźwięk. Uważam, że w obecnych czasach warto dać tekstowym grom przygodowym szansę. Według mnie, ich najważniejszą zaletą jest fakt, że wpływają na wyobraźnię w sposób bardzo podobny do książek. 

PS. Obecnie wszystkie IF są dostępne za darmo. Co więcej, w IF można zagrać na każdym komputerze, nawet na wiekowym dziadku pamiętającym zamierzchłe czasy.



Więcej o IF:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz